måndag 1 oktober 2007

Amaranth och polenta

Polentabiffar var det ja. De som jag inte orkade göra igår. Ett favoritrecept som i original anbefaller följande ingredienser:

2 msk olivolja
1/2 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 röd paprika, finhackad
1 morot, finhackad
5-6 dl grönsaksbuljong
1 msk jalapeno chili i lag, finhackad
2 1/2 dl polenta
2 msk krossat linfrö
2 dl majskorn
2 tsk franska örter
salt och nymalen peppar

  1. Fräs lök, vitlök, morot och paprika i olja
  2. Lägg till buljong, jalapeno och polenta och låt koka på svag värme cirka 5 minuter tills det släpper från kanterna
  3. Dra åt sidan och låt svälla en stund
  4. Lägg i majs, örter och linfrö. Smaka av med salt och peppar
  5. Forma biffar som steks i olivolja innan servering
Idag dubblar jag grönsakerna, kör i två nävar blandade kantareller som blivit kvar sedan senaste svampplockningsturen, gör slut på polentapaketet vilket innebär 2 dl och toppar till sist med kokt Amaranth som jag fixade igår. Resultatet blir, tja, som det brukar. Gott. Men inte vet jag om det gjorde någon skillnad med Amaranthen. Det blev inte sämre i alla fall. Och nu är matlådorna räddade ett tag framöver :). I var och en av matlådorna kommer dessutom ett eller fler av följande tillbehör att åka med: Ajvar relish, grönsallad, en brödbit, tomatsås, kokta bönor och/eller någon övergiven grönsak som ligger och väntar på att bli uppäten. Och som vanligt när jag har vegetarisk mat kommer min chef att säga: "det där är inte mat, det är sånt som mat äter".

Och vad sägs om det här tipset som jag hittade när jag letade efter Amaranth-recept: poppa dem som pop-corn (bläddra längst ner på sidan). Första försöket brände jag på nolltid men sen gick det bättre. Skojigt värre!

Inga kommentarer: