torsdag 13 december 2007

Indish

Av någon anledning kommer jag att tänka på en rätt som jag och min bror brukade göra för två evigheter sedan när vi delade lägenhet. Men vad var det i nu igen? Linser, garam masala, apelsinjuice och grädde, så långt sträcker sig minnet. Lite åt det indiska hållet men bara en aning. Jag kör på så får vi se vad det blir av det.



3 msk rapsolja
1 msk garam masala
0,5 msk gurkmeja
0,5 msk spiskummin
1 gul lök
2 dl röda linser
3 msk tomatpuré
1,5 dl mellangrädde
1 dl kesella (yoghurt hade nog varit bättre än grädde och kesella men som vanligt tog jag vad som råkade finnas hemma)
2 msk fond (nu blev det thaifond så blev jag av med den flaskan)
3 dl vatten
150 g morot
300 g blomkål
en liten klyfta vitkål som låg i kylskåpet
pressad saft från en stor apelsin

1. Hetta upp oljan, fräs kryddorna
2. Hacka löken och lägg i, låt fräsa några minuter
3. I med linser, tomatpuré, grädde, kesella, fond och vatten, koka 10 minuter
4. Ner med grönsakerna och koka 5 minuter till
5. Häll i den pressade apelsinen och smaka av med salt

Fast jag hade i apelsinen tillsammans med linserna och tyvärr försvann den goda apelsinsmaken när det kokat, det hade varit bättre att ta i den sist.

Serveras med ris, chilli pickles och papadums (som med fördel tillagas i mikron).

Mja, i minnet var det godare än i verkligheten. Men jag kan ha missat något väsentligt i tillagningen. Jag får glädja mig åt att en förpackning papadums och en flaska thai-fond tog slut samt att innehållet i burken med röda linser minskade ordentligt. Och att grädden och kesellan gick åt innan det blev dåligt :)

Inga kommentarer: