måndag 7 januari 2008

Gröna nyårslöften

Jo, jag vill också lova mig själv och Lisa att jag ska göra något snällt för miljön i år.

Ni som ogillar självförhärligande präktighet kan hoppa över det här stycket och gå direkt till nästa. Vi är nämligen allaredan ganska präktiga på det miljövänliga området; handlar ekologiskt i relativt stor utsträckning, använder lågenergilampor, tar med egna påsar till affären, åker kollektivt, sorterar förpackningar, har en kompost, har bytt oljepannan mot bergvärme osv. Men det är klart att det alltid går att göra mer, vi är ju inte några purister direkt. Så här kommer mina gröna nyårslöften:

1. I år ska vi satsa på närodlat. Och då menar jag extremt närodlat. Det stackars trädgårdslandet som varit så försummat under 2007 ska få pyssel och omvårdnad. Och jag ska läsa på lite mer om mellankulturer, succesiva kulturer och överlappande kulturer för att kunna maximera utdelningen.

2. Vi ska inte äta rödmärkt fisk alls. Och låta bli den gulmärkta så mycket det går. (mannen plutar med underläppen; ingen marulk??? seså, lite uppoffringar får man göra)

3. Ekologiskt kött så långt som möjligt. Kanske beställa från Husa gård? Men hur ska det bli med kycklingen? Förut har vi hittat Bosarp-kyckling på Coop nästan jämt men senaste tiden har den lyst med sin frånvaro. Någon som har ett tips?

4. Och så vill jag sno Patriks nyårslöfte om att dricka mer champagne. Det lät så sympatiskt. Finns det ekologisk champagne?

7 kommentarer:

Lisa sa...

Hihih: mannen plutar med underläppen ... Strålande! Låt osss göra präktig till ett inneord! Uppdatera gärna din länk till höger till Matälskaren så blir jag ännu lyckligare.

Anna sa...

Men förlåt Lisa, så slarvigt av mig att ha fel adress, nu är det fixat.

Och vi får nog jobba lite om präktig ska bli ett inneord, det har klara imageproblem :). Jag har svårt att *inte* associera till självgod, men det ska nog gå med lite mental träning. Upprepa efter mig: Det är *bra* att vara präktig ;)

Anonym sa...

Jag måste ta tillfället i akt att rekommendera Tockafarmens Ungtupp, ligger i Genarp, utanför Lund! 046-201248. Bland det godaste i kycklingväg som finns....

Anna sa...

Det skulle jag hemskt gärna testa! Men finns det att få tag på i Stockholmstrakten?

Anonym sa...

Do it the old-fashioned way...Ring och fråga dem! De pratar visserligen skånska men de kanske kan gå över till engelska vid behov...*s*

Anna sa...

Va! Ska jag behöva anstränga mig? Nä nu förstår jag inte ;). Men de kanske har en mailadress så slipper man kommunicera på utrikiska och så behöver jag inte förflytta mig från datorn ;)

Anonym sa...

ICA Maxi, Nacka Skvaltan vid Nacka Forum har alltid Bosarp Kyckling. Dessutom har dom så mycket ekologiskt att det är jobbigt att säga att man ska köpa ekologiskt när det är möjligt. För på Maxi är det alltid möjligt, och det blir dyrt, tyvärr. Fast det är bra, missförstå mig rätt.

Eva