söndag 27 januari 2008

Nyponbröd

Som jag nämnde i tidigare inlägg har jag bland annat ägnat dagen åt skafferirensning. Bland annat som kröp fram ur skafferiets skrymslen fanns en påse nyponmjöl samt grovt rågmjöl. Och i kylskåpet fanns lite jäst. Dags att testa ett recept på nyponbröd från utmärkta Svenska Bärboken, en mycket trevlig bok som dels beskriver alla möjliga bär som växer i trädgårdar och skogar och dels innehåller en massa recept på vad man ska använda bären till.

Det jag tycker är extra trevligt är att det inte bara är recept på sylt och saft utan även exempel på hur man använder bär i mat och så en hel del recept på vin, likör och snaps.

Men som sagt, här blir det nyponbröd. Jag har ändrat en aning i receptet.



5 dl vatten
0,75 dl olja
3 msk honung
knappt 0,5 paket jäst
1 dl nyponmjöl
7 dl grovt rågmjöl
8 dl vetemjöl special
1 msk salt

1. Blanda kallt vatten, olja, honung och jäst i matberedare. Rör tills jästen är löst.
2. Häll i nyponmjöl, rågmjöl och vetemjöl, kör på låg hastighet i tio minuter ungefär. Det blir ganska kladdigt. Don't worry, be happy.
3. Häll på salt och kör på lite högre hastighet i tre minuter till sisådär.
4. Lägg degen i oljad låda (för jag har läst Jan Hedhs bok Bröd och nu måste jag jäsa min bröddeg i en oljad låda, annars kommer det att bli alldeles förstört :)) och jäs två timmar. Eller lite till.
5. Kavla ut degen så den är drygt en centimeter tjock. Ta ut kakor som är ca. 10 cm i diameter. Det mått jag hittade som var 10 centimeter var en veckad tartlett-form så det kändes som att ta ut jättestora pepparkakor ungefär.
6. Lägg på bakplåtspapper/bakplåtsduk och låt jäsa en timme till.
7. Grädda 10 minuter i 225 grader.

Det blev ett ganska mörkt bröd med en tydlig nyponsmak vilket var riktigt gott. Nästa gång kommer jag nog att göra några små ändringar:
* minska mängden honung, jag har vant mig av med sötma i bröd och sånt
* inte kavla degen så tunt eller baka ut degen som limpor
Men på det stora hela var det ett gott bröd som jag säkert kommer att göra igen.

Inga kommentarer: