tisdag 29 januari 2008

Risoni

Ibland blir det man lagar så tråkigt eller fult att det är bäst att glömma eländet så fort som möjligt.

Igår gjorde vi risoni-soppa efter ett recept på förpackningen. Den blev rätt ful. Ganska god men definitivt ingen skönhet. Enda anledningen till att den ändå får komma med här är att det var rätt kul att jämföra bilden på förpackningen med det vi åstadkom. Ser inte riktigt likadant ut är väl det snällaste man kan säga.

Receptet var visserligen på italienska (paketet dock inköpt i Sverige) så det kan ju hända att vi missat något men jag fick det översatt av min mor och jag tror att vi fick till det korrekt. I stora drag lyder det:

200 g risoni
150 g champinjoner
50 g selleri (vilket var ett ord jag inte förstod själv och när jag väl fick det översatt hade vi redan handlat så det var inte med i vår rätt)
30 g persilja
20 g parmesan hyvlad i flagor
2-3 vitlöksklyftor
0,5 lök
0,5 l buljong (fattar inte hur det kan vara så lite, jag tog 0,7 l och fick hälla på 2 dl vatten till sedan, och ändå blev det mer gröt än soppa)
0,5 purjolök
salt, peppar och olivolja

Hacka champinjoner, selleri, persilja, vitlök, lök och hälften av purjolöken. Fräs några minuter i olja. Tillsätt buljong och koka 20 minuter. Mixa. Koka risonin i soppan och servera med parmesan och andra hälften av purjolöken.

Vi lade dessutom till lite kycklingrester på slutet.

Så här såg det ut på paketet, en klar buljong där risonin flyter omkring (hur fanken kan den vara klar när det är en massa purjolök och champinjoner nermixat i den?):

Och så här såg vår ut, känsliga läsare varnas, en grå-grön gegga:

Som sagt smakade det ändå rätt bra men jag tror att slutresultatet hade blivit betydligt bättre av en ökad mängd buljong, minst en liter, och att inte mixa grönsakerna.

Inga kommentarer: