lördag 2 februari 2008

Älgburgare

Igår svängde vi ihop burgare på älgkött som inte tagit omvägen förbi någon butik, hur eko-reko är inte det?

800 g älgfärs
1 stor lök
3 msk senap (1 msk valnötssenap och 2 msk dijon)
salt (oj, hur mycket tog jag? 2 tsk - 1 msk eller nåt sånt?)
peppar
3 msk olja (råkade bli valnötsolja vilket möjligtvis var rent slöseri med god olja, vet inte hur bra den tål värme?)

1. Riv lök. Eller hacka.
2. Blanda allt och forma åtta biffar
3. Grilla i Cobben med mesquite-spån

Serverades med potatisklyftor och sallad. Jag kunde inte bestämma mig för tillbehör så allt vi hade i kylen åkte fram; röd vinbärschutney med kanel och kryddnejlika, hjortronchutney, inlagd syltgurka, lingonchutney med vanilj och chili, äppelchutney med chili samt två köpta bbq-såser. Efter omsorgsfullt provande utsåg jag lingonchutneyn till vinnare. Vaniljsmaken och de syrliga lingonen gick finemang till de rökiga burgarna. Alla var inte överens men eftersom det är jag som skriver här är det mina åsikter som räknas :)


Burgarna blev utomordentligt goda, vi (för kvällen fyra personer) goffade i oss alltihop för att sedan släpa oss till soffan för att sträcka ut de fullproppade magarna.

Inga kommentarer: