söndag 24 februari 2008

Sauerbraten

Nejdå, middagen tog inte slut efter förrätten igår. Det blev både varmrätt och efterrätt men jag var lite för upptagen med att äta och umgås för att ha tid att fixa blogginlägg. Och efter att vår gäst ramlat iväg mot pendeltåget somnade jag på sedvanligt vis på soffan.

Vi kör vidare på det tyska temat och serverar Sauerbraten, surstek alltså, som fått ligga länge, längre, ännu längre i en syrlig marinad. Det kräver alltså en del framförhållning men å andra sidan är den aktiva tid som krävs för tillagandet i princip ingenting.

Det finns lite olika varianter från de olika delarna av landet; med russin, utan russin, rött vin, vitt vin, olika grönsaker, olika kryddor. Jag vet inte riktigt var den här sorten skulle kunna komma ifrån men jag tror det är mer åt Baden-hållet. Vi håller oss alltså fortfarande i de södra delarna av landet.

Sauerbraten
1,5-2 kg ytterlår eller märgpipa
1 flaska rött vin
1 dl vinäger
1 dl olja
2 lökar
2 morötter
1 purjolök
5 lagerblad
några enbär
några kryddpepparkorn
1 msk hel svartpeppar
1 msk salt

1. Skiva lök, morötter och purjolök
2. Blanda allt till marinaden i en påse, lägg ner köttet
3. Ställ i kylskåpet 8 till 10 dagar. Jo, dagar var det. Vänd på påsen då och då.
4. Ta upp köttet, torka av och salta runtom. Bryn köttet i en gryta på alla sidor, häll på marinaden och sjud försiktigt i 2-3 timmar.
5. Ta en del av skyn/buljongen och gör sås; smält smör i en kastrull, rör ner mjöl, häll på buljong, smaksätt med salt, peppar och äppelmos.

Till hade vi surkål, knödel (denna gång med bacon som det ska vara enligt receptet) och äppelmos. Det söta i äppelmoset passar alldeles finemang med syran i det andra. På det hela taget en synnerligen trevlig rätt.

Vi tävlade i snyggast uppläggning men eftersom vi inte kunde bestämma vilken tallrik som blev bäst (av någon anledning tyckte alla att deras egen tallrik var snyggast) kommer här tre olika bilder. Sonen tyckte vi var fåniga och ville inte vara med.

surstek_p-1

surstek_j-1

surstek_a-1

1 kommentar:

Unknown sa...

Nu ska jag, förutsatt att jag får tag på bra kött, göra sauerbraten som jag inte ätit på över trettio år.