onsdag 12 mars 2008

Kalkon

Jag fortsätter min kamp mot frysen och jag vet inte hur det går till men hur mycket jag än plockar ut ur den så tar det aldrig slut. Antingen kopulerar matvarorna därinne och förökar sig på så vis eller så har vi funnit en ymnighetsfrys eller så är det någon som smyger in prylar där i lönndom. Inte jag. Nejdå. Aldrig. Kan jag inte tänka mig.

Vi befriar ett par kalkonklubbor från frysens grepp, hämtar lite inspiration från Lisa (fast min kalkon var ännu billigare än Lisas: 19:90 kilot, slå det om du kan, och nej, det går inte att låta bli att köpa till det priset) och pryttlar i lite av varje som råkar finnas till hands. Och så körde jag Lisas taktik och började kvällen innan.

kalkon_bulgur-1

Kalkonben i slurpig sås
3 dl vitt vin från den där boxen som aldrig tar slut
3 dl schysst äppeljuice 
2 kycklingbuljongtärningar
2 kanelstänger
1 tsk salt
2 torkade chipotlechilisar
2 gula lökar
5 vitlöksklyftor
1 bunt rosmarinkvistar, 7 st blev det tror jag
2 kalkonklubbor

1. Hacka lök, tryck till vitlöksklyftorna lite grann och skala dem
2. Ner med allt i en gryta, in i ugnen två timmar, 150 grader. Vänd på kalkonbenen efter halva tiden
3. Ut på verandan med hela kånkarången och låt stå till nästa dag.
4. Upp på spisen igen kvällen efter och värm medan bulguren blir färdig.

Bulgur 
3 dl bulgur
6 dl vatten
en gnutta salt
en halv paprika
några ledsna champinjoner
en halv förpackning frysta kronärtskockor
en halv deciliter överbliven aprikos-nötblandning från de persiska sconsen (aprikos, valnötter, pistaschnötter, muskot, kardemumma och kanel)

1. Koka bulgur i vatten och salt
2. Fräs kronärtskockor och champinjoner några minuter
3. Blanda allt

Inte pjåkigt alls! Kardemumma och bulgur kanske låter mysko men det funkade, framförallt till kalkonsåsen. Kalkonen blev lite lustig, vissa bitar blev hur möra som helst medan andra blev, jag vill inte säga sega för det var de inte, men inte lika möra. Helt klart är i alla fall att det är så här kalkonben ska tillagas. Mycket sås blev det för övrigt, det går att dra ner på vätskan en del.

3 kommentarer:

Jessica sa...

Jag röstar på att det är a) en ymnighetsfrys b) matvarorna kopulerar *skrattar* eller c) lönndom (hör hur temamelodin till The Twilight Zone går i bakgrunden ;). C är väl visserligne mest sannolik, mest tråkig.
Men nu har ju din man kastat sig med i leken också så det här lär bli intressant. Likt maratonlopp plus ironman plus några vasalopp för att tömma den frysen. Ni får leta upp en liten adoptivfrys när det väl kommer så långt om det inte är avätet tills dess.

Anna sa...

Vi har faktiskt redan två fullstora frysar :), den i källaren är proppad med svamp (snart är vi nog inne på 2006 års skörd) och bär. Och där är min mor lika skyldig som jag, varje gång hon kommer fyller hon på med lingon, hjortron och blåbär, jag klagar inte, de går åt, men vad ska jag göra med alla svarta vinbär från trädgården? vi är liksom inte saft-och-sylt-typen.

Jessica sa...

Oj, har du plockat åkerbär någongång? Jag älskar åkerbär.

Du behööööver ju inte nödvändigtvis plocka alla de där vinbären. Eller så kan man plocka och ge bort.