lördag 8 mars 2008

Kyckling med pancetta

Glad i hågen tog jag min lördags-shopping-sväng förbi Bondens matbod för att köpa en Hagby gård-kyckling och så var den slut! Några filéer upplockade från frysen var vad som fanns. Jag som hade grandiosa planer för en hel kyckling, nu blev de helt tillintetgjorda.

Tog en sväng förbi Hemköp och hoppades på att de skulle ha någon Bosarpskyckling, fanns bara filé, jag vill ha lårfiléer. Med tungt hjärta köpte jag lårfiléer från konventionell kyckling. Jag känner mig lite som en ond människa.

400 g kycklinglårfilé
6 skivor pancetta
3 stjälkar färsk rosmarin
20 blad färsk salvia
peppar
gnutta salt

1. Hacka pancettan så smått det går.
2. Hacka rosmarin och salvia, blanda med pancettan, ner med lite peppar.
3. Fördela pancetta-blandningen i kycklingen, rulla ihop, salta försiktigt utanpå och peppra
4. In i ugnen, 200 grader, tjugo minuter
5. Vänd kycklingen, häll på lite vitt vin, in i ugnen tjugo minuter till


Lite sallad till. Bilden kunde ha blivit bättre om inte batteriet till blixten dött.

3 kommentarer:

Jessica sa...

Anna: du är en ondskefull människa ;). Jag hade å andra sidan gjort exakt samma sakt. Lårfiléer är bäst.

Anna sa...

Jag måste ju leva upp till mina gröna löften så jag kände mig allt lite ond. Men jag försökte verkligen, det kan väl räknas till plussidan?

Jessica sa...

Ibland måste löftena vika för det mer pragmatiska faktumet att man kan få resa till typ Västerås för att hitta sagda kyckling, och då definitivt inte i mitt lokal-ica. Den har ett så ojämnt utbud att det är lite småfånigt kul faktiskt.