tisdag 22 april 2008

Säsongens sista skörd

Nej, det var ingen felskrivning. Idag har jag skördat jordärtskockor till kvällens middag och det var förmodligen sista gången för den här säsongen. Nu börjar det komma rottrådar på knölarna, dags att lägga ner och låta dem vara så det blir nya små skockor i höst. Suck. Att man ska behöva vänta ända tills i höst.

korv jordärtskockor-1

Jordärtskockor i tomatsås
absolut sista burken confiterad lök, jag var lite tvivlande till att den fortfarande var ok med tanke på fettinnehållet och att den har legat i frysen sedan i höstas men den dög
500 g jordärtskockor
1 burk krossade tomater
2 klyftor vitlök
1 sked av tapenaden med soltorkade tomater. nej två skedar. äh, resten av burken då, drygt en halv deciliter kanske.
1 tsk salt ungefär
svartpeppar

1. Tina löken i traktörpanna och låt bryna lite. Och har man nu ingen burk med confiterad lök liggandes i frysen bara sådär så kan man ju ta en vanlig gul lök och bryna försiktigt och länge i olja.
2. Borsta och skiva skockorna tunt. Som jag bekänt tidigare orkar jag inte längre skala skockor, jag får skavsår på fingrarna och våra hemodlade har ändå så tunt skal att det inte spelar någon roll.
3. Bryn skockorna tillsammans med löken ett tag
4. Hacka vitlök och blanda ner tillsammans med krossade tomater, vitlök, tapenade (eller kanske tomatpuré eller någon annan tomatbaserad skojig sås man hittar i kylskåpet), salt och peppar 5. Låt koka under lock en tjugo minuter eller så, tills tomatsåsen kokat ihop och skockorna är färdiga men inte sönderkokta.

Och ja, det är korv från Taylor's and Jones på bilden, korvbutiken där alla foodisar som vill vara nåt MÅSTE shoppa nuförtiden. Rökt anka, soja och honung. Mild och fin och väldigt god, lite söt brytning som passade bra till den confiterade löken i tomatsåsen. Som i sin tur kanske hade blivit ännu bättre med en gnutta balsamvinäger i (fast den var god som den var också).

2 kommentarer:

Jessica sa...

Jag vill också ha ankkorv :(
Men det var som ett litet lämmeltåg av foodies som plötsligt begav sig.

Anna sa...

Japp. Jag stod där i butiken, som var ganska full med folk, och undrade om han där kanske var Taffel-läsare. Eller hon där. Eller kanske till och med någon bloggare som man brukar läsa.