torsdag 8 maj 2008

Flafflaff

Idag var en bra rensardag, flera förpackningar som legat alldeles för länge i skafferiet tog slut och tänk att man kan bli så glad och nöjd av så lite som några tömda förpackningar! :)

En påse torkade kikärtor som legat sedan jag vet inte när blev falaffel och hummus, en aubergine som inte hade klarat så många fler dagar i kylskåpet blev till baba ghanoush och en förpackning med sesamfrön blev tahini som användes i hummusen och baba ghanoushen. Och falaffeln friteras ju i ohemula mängder olja, där försvann två flaskor; en rapsolja och sista slurken jordnötsolja.

Allt fanns faktiskt hemma, till och med pitabröden har legat och väntat på just denna dag bra länge i sån där specialförpackning med skyddad atmosfär.

falaffel-1
Skulle jag kanske döpt inlägget till fyra nyanser av beige? 

Tahini är inte svårt att göra själv; rosta sesamfrön i en torr stekpanna, passa bara så att de inte blir brända, mixa och kör i lite olja tills konsistensen känns lagom.

Till hummusen kokas kikärtor (eller så tar man konserverade) som mixas med vitlök, tahini, pressad citron och en gnutta salt.

Auberginen får ligga på grillen tills innanmätet är mjukt och skalet är lite hårt och bubbligt. Bredvid på grillen fick en hel vitlök ligga också, det blir mjukt och milt och man får liksom klämma ut innehållet ur klyftorna sedan vilket är rätt kul. Auberginen delas och så skrapar man ut innanmätet, blandar med den grillade vitlöken, en pressad citron, några matskedar tahini och lite salt. Jag rörde ner lite turkisk yoghurt också mest bara för att det råkade finnas i kylskåpet. Visst kan man tillaga auberginen i ugnen istället för på grillen men då får man inte den där underbara rökiga smaken som ju är hela grejen med baba ghanoush, mmmm.

Till falaffel ska det vara blötlagda kikärtor eller bönor som INTE kokats, hör ni det, inga konserver här, det går faktiskt inte såvida man inte tycker att det är kul att fiska desintegrerad bönmix ur kokande olja. I dagens falaffel är det mixade kikärtor, lite burgul, vitlök, hackad gul lök, persilja, spiskummin, korianderfrön, bakpulver och salt. Det är ungefär samma recept som Taffel-Gitto redan har publicerat här (fast då med bondbönor, same same but different) så ni kan väl läsa det istället för att jag ska upprepa samma sak (Jag lat? Nejdå, återanvändning är miljövänligt).

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha beiget men gott tror jag!
Sämre rensning än det där har jag varit med om!

Erika sa...

Tack vare dig har jag nu provat Gittos recept på falafel. Det blev superbra!
http://eksnak.blogspot.com/2008/05/its-hallelujah-moment.html

Anna sa...

Erika: glad att kunna stå till tjänst :)

Anonym sa...

Jag misslyckas ALLTID med friteringen av falafel :(

Anna sa...

Fast om man har okokta bönor/kikärtor brukar det funka, men jag vet hur det kan vara, vissa maträtter bara gååår inte. Jag säger bara bearnaise. Jag vet inte hur många gånger jag försökt med diverse recept som ska vara idiotsäkra. Nä, det skär sig. Varenda gång.