tisdag 10 juni 2008

Östasiatisk blandning

På Just Bento spanade jag in ett recept med miso- och chilimarinerad sparris som det är dags att testa. Receptet anbefaller bland annat salladslök som jag glatt byter ut mot en av årets första primörer från grönsakslandet; vitlök i miniformat.

vitlök modell mini-1

Jag hade visst missat att ta upp en av vitlökarna i höstas för plötsligt stod där en liten skog med vitlöksblast i en hörna som jag dedicerat för helt andra saker i år.

Marinerad sparris
500 g sparris
3 minivitlökar (eller några salladslökar)
lite sesamolja
2 msk gochujang (koreansk chilipasta, fast det verkar gå bra med i princip vilken chilipasta som helst)
2 msk misopasta
2 msk mörk sirap (ja, ja, det skulle vara råsocker och mirin men nu hade jag varken eller, då tar man vad som finns)
lite vatten

1. Skär sparrisen i bitar, koka några minuter i saltat vatten
2. Hacka löken och fräs i olja
3. Rör ner chilipasta, miso, sirap och lite vatten i löken
4. Blanda ner sparrisen i röran

Egentligen ska sparrisarna sedan marinera under tyngd i minst en timme men sånt tålamod har inte jag. Och de var faktiskt smaskiga som de var.

satay-2

Och vad har vi där till höger på bilden då? För ett tag sedan fick vi ett gäng turistimporterade kryddor och annat från Thailand, bland annat nedan avbildade flaska med satay-pulver.

satay-1Den testar vi också idag. Fast några spett orkar jag inte göra.

På baksidan finns instruktioner för en thai curry som vi nästan följer. Rostar sesamfrön i en stekpanna, på med kokosmjölk, sataypulver, lite vatten och en halv buljongtärning (jodå, jag använder buljongtärningar när andan faller på, man kan inte stå och koka buljong varje gång man behöver en deciliter). Och så i med strimlad kalkon.

Såsen blev riktigt bra, jag tror de torkade räkorna i pulvret var pricken över i:et. Sedan kan man ju diskutera om sparrisen och satayen var en klockren kombo. Det lutar åt inte. Men var för sig var båda rätterna delikata.

Inga kommentarer: