måndag 7 juli 2008

Sköna bönor

bönor-1

Gröna bönor och rökt fläsk är en underbar kombo, jag kan inte förklara varför men det blir helt enkelt godare tillsammans än var för sig. Och när man har nåt rökt, salt, stekt och flottigt, vad matchar man med då? Flottyrstekt potatis såklart! (och kokta rödbetsklyftor som inte kom med på bild)

800 g små potatisar
4 vitlöksklyftor
färsk rosmarin
några matskedar ankfett (eller olja)
salt

1. Koka potatisen fem minuter max
2. Häll av vattnet och låt potatisen ånga av
3. Krossa vitlöken och hacka rosmarin, ner med fett, vitlök och rosmarin i en ugnsform, låt det värmas upp i ugnen nån minut (225 grader)
4. Kör ner potatisarna i formen, salta, vänd runt dem så att de blir täckta av fettet runtom, in i ugnen drygt en halvtimme ungefär. Kanske vill man köra under grill sista minuterna så blir det fin färg på dem.

300 g rökt sidfläsk (bacon duger också)
160 g gröna bönor, vilket kunde ha varit mycket mer, jag var alldeles för snål
2 små röda lökar

1. Skär fläsket i knubbiga små stavar. Om det är ett riktigt gott alrökt fläsk får man räkna med en hel del svinn här eftersom kocken behöver en liten perk under matlagningen (jamen, jag hade ju faktiskt köpt det alldeles själv och släpat det ända hem hela vägen från stan, någon belöning ska man väl få?). Hacka löken.
2. Ner med fläsk och lök i en stekpanna, kör medelvärme i tio-femton minuter. Jag lägger ner det i en kall panna, sätter på värmen och så får det stå där, rör om då och då.
3. Förväll bönorna snabbt, rör ner dem i fläsket.

Och om man, som jag, inte gillar att bli flottig runt munnen när man äter får potatisen och fläsken mellanlanda på hushållspapper innan servering.

4 kommentarer:

Sanna sa...

Bönor o fläsk! DET har jag aldrig testat :) Får bli en överraskning till mannen i helgen, både han och jag älskar nämligen både bönor o fläsk och om man då kan få det tillsammans ...tja...bättre kan det ju inte bli :)

Anna sa...

Det är verkligen jättegott. Men som sagt, jag halkade lite i proportionerna av olika anledningar, det får gärna vara större andel bönor.

Anonym sa...

Du är påhittig du!Ser kalas ut!

MiaP sa...

En gammal fransk klassiker som jag glömt, den måste tas upp igen. Och förrästen fransk, vi har även svensk tradition i skärbönor och rökt fläsk.