fredag 8 augusti 2008

Pasta med valnötter

Igår gjorde vi ett uppehåll i provlagandet inför morgondagens middag och snodde istället ihop en pastasås med recept från fantastiska matbloggen FXcuisine.

För den som inte orkar följa länken kan jag berätta att det handlar om fläskkött som först bryns i kuber och som sedan får puttra med brynt lök, tomater, persilja, rött vin, kanelstång och lagerblad.
gryta-1

När det puttrat klart fiskar man upp köttbitarna och hackar dem i småbitar, ner i grytan igen och så serveras det med pasta, rostade valnötter och parmesan. Mycket gott!

pastasås_fläsk_valnötter-1

Och nu ska jag erkänna att det här inlägget egentligen inte handlar så mycket om pastasås utan istället:

1. att jag vill visa upp min nya le Creuset-gryta samt

2. att vi åt såsen tillsammans med pastan vi fick på Don Alfonso i höstas. Som en relik har jag sparat och tillbett denna pastapåse i nio månader men nu är den faktiskt offrad trots att det inte var något speciellt tillfälle utan endast en vanlig torsdag. Det var svårt och det gjorde lite ont i själen att bara öppna påsen för att inte tala om när pastan åkte ner i vattnet, men jag klarade av prövningen och vill påstå att jag nu är en något starkare människa. Och eftersom vi har bilderna kvar kan jag ju alltid gå tillbaka till det här inlägget om jag känner en alltför stor saknad.
alfonsopasta-1

Inga kommentarer: