tisdag 23 september 2008

Jodå, ännu mer svamp!

Och mer rester! Jag tror jag utropar officiell restvecka den här veckan. Eller kanske "sämsta-bilderna-någonsin"-veckan. Mannen är fortfarande borta och kameran har han med sig. Och min mobil tar rent förskräckliga bilder. Det är så man skäms.

svampbiffar-1

Svampbiffar
några deciliter Karljohan- och taggsvampar
250 g tofu
2 ägg
100g silverlök och schalottenlök
basilika, kyndel, salt, peppar
några nävar panko för att stabilisera det värsta fluffet

1. Skär svampen i små bitar, kör i stekpanna till vätskan är borta.
2. Blanda hela rasket och mixa.
3. Stek biffar.

Smaken var det inget fel på, men konsistensen kunde varit bättre, det blev alldeles för fluffigt. Kanske hade det varit bättre med lite fläskfärs i. Kanske skulle jag inte ha mixat det hela. Bättre lycka nästa gång helt enkelt.

Dagens rester bestod av diverse grönsaker som låg och tynade bort i stillhet i kylskåpet; squash, aubergine, paprika och lök. Skuret i små tärningar och fräst, chilisås över. Det här blev det godaste ikväll tack vare chilisåsen från Östra Gård som införskaffats på bondens marknad.

Och längst uppe i hörnet på tallriken ligger lite Fem gryner från Friggs, den kommer jag inte att köpa igen. Det kunde ha varit bra, med dinkel, vete, korn, ris och havre, men riset är en urtråkig parboiled-variant och hela blandningen har för lite tuggmotstånd för min smak. Dessa gryner har, på grund av sin närvaro i ett antal lunchlådor den senaste tiden, inverkar menligt på mitt allmänna humör. Tack och lov är påsen slut nu, alltid något att glädja sig åt!

2 kommentarer:

Jessica sa...

Du har ju en hyfsad bra ursäkt för att köpa ny mobil ;). Kameran asså, den suger ;)

Anna sa...

Fast det är en rätt ny mobil. Och jag gillar allt utom kameran, som jag ändå inte använder i vanliga fall.

Vår gamla digitalkamera, som är enkel och snäll och inte har tusen manuella inställningar som jag ändå inte orkar sätta mig in i, (fast som gnäller lika mycket som Marvin i Liftarens guide till galaxen varje gång man sätter på den eller stänger av den) borde finnas kvar här någonstans men jag kan inte hitta den. Typiskt. Men imorgon kommer mannen hem så då är ordningen återställd.