tisdag 21 oktober 2008

Rullader

Förra veckan planerade jag att göra rullader på fredag. Under fredagen kollar jag in de bloggar jag prenumenerar på, och dra mig baklänges på en liten vagn, är det inte någon annan som har FRÄCKHETEN att publicera ett inlägg om rullader just denna dag av alla dagar!

Hur ska jag tackla detta? Ska jag behöva utmana Annika Ingemarsson på duell i gryningen? Ska jag låtsas som om det regnar och köra på ändå (vilket känns som en rätt enfaldig idé nu då jag redan erkänt att jag sett och läst ovanstående inlägg)? Eller ska jag sura några dagar och sedan envist hävda att MINA rullader faktiskt är mycket godare? Japp. Det känns som en mogen reaktion.

Mina rullader är GARANTERAT MYCKET GODARE. Sådeså.

Vi har använt det här receptet några gånger nu (som hävdar att det är Sveriges nationalrätt och har vissa likheter med årets nationalrätt årgång 1997) och den här gången blev det alldeles utomordentligt förträffligt. Kanske var det det hemrökta fläsket som gjorde det. Eller det faktum att det var ekologisk lövbiff. Eller att det blev mycket mer dijonsenap än originalreceptet. Eller att vi använde den alkoholfria cidern från Stowford Press som är riktigt god. Eller kanske de enorma mängderna vitlök som stektes tillsammans med haricot vertsen. Eller så var det alltihop samtidigt.

rullader-1

Fyllningen till rulladerna bestod av rökt fläsk, schalottenlök och gula kantareller som finhackas och steks. Någon örtkrydda är alltid trevligt, jag hade kyndel. Så några matskedar dijonsenap, en äggula och lite ströbröd (som blev panko, för det var vad som fanns hemma).

Rulla ihop lövbiffen med fyllningen inuti. Salta och peppra samt bryn i stekpanna och lägg sedan över i traktörpanna, bränn ur stekpannan med två deciliter vatten och häll detta över rulladerna. Lite fond och två deciliter cider. Låt puttra.

Till såsen får finhackat äpple och schalottenlök fräsa i smör, strö över mjöl, häll över buljongen från rulladerna och koka några minuter. Sila INTE ifrån godsakerna utan mixa allt istället. Sedan ner med lite grädde och koka upp igen. Smaka av med salt och äppelcidervinäger.

Rårörda lingon, haricot verts med vitlök samt ångkokta morötter till. Hade vi orkat gräva upp de sista potatisarna ur landet hade vi haft det också men där tog orken slut.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har länge tänkt göra rullader men har alltid backat ur eftersom jag tycker det verkar lite svårt och omständigt... Men efter att ha läst ditt recept har jag nog ändrat mig. :-) Det såg jättegott ut!

Anna sa...

Nej, det är inte svårt. Å andra sidan är jag inte riktigt att lita på i dylika frågor, jag påstår glatt att inget är komplicerat, det kanske bara är många steg att hålla reda på ;). Men det här är faktiskt inte svårt, låt det bara puttra sakta ganska länge (en timme kanske) så blir det finemang.
Vi har också märkt att det ofta blir bättre om man gör dem en dag i förväg och låter dem ligga i buljongen. Sedan är det bara att värma upp när man ska äta.

Annika sa...

Hittade precis detta inlägg av en slump ;). Tänk, föga anade jag hur nära jag var att bli utmanad på duell i oktober!

Anna sa...

Haha! Vi får ta duellen på nästa bloggträff ;)