lördag 15 november 2008

Bakning

Fick en påse "Bagarens jästmix" för "Medelhavsbröd" (vad nu det är) när jag var på Det goda köket förra helgen. "Proffsblandning som hjälper dig att lyckas extra bra med din bakning" utlovar reklamtexten. Kände mig lika skeptisk som den glåmige mannen i Roy Anderssons Felix Ketchup-reklam. Ska det här va nåt. Jästid 15 + 45 minuter, men det är ju på tok för kort. Det kommer aldrig att gå. Men jag får väl pröva.

Och genast ställs jag inför ett dilemma. Det finns nämligen inte nog mycket mjöl hemma. Köpa mjöl? Och stoppa in något i skafferiet? Nä, nä, så kan vi inte ha det. Men om jag bakar något mer kanske? Och så kommer jag ihåg, sonen ska ha ett antal andra tonåringar hemma ikväll för att spela rollspel, något som vanligtvis tar hela natten och som tarvar ständiga mellanmål. Jag är räddad! Jag kan baka hur mycket som helst och det kommer ändå att ta slut!

Således införskaffades det minsta mjölpaket som kunde hittas, ett kilo, och så skred jag till verket.

Mjöl, vatten och lite olja tillsattes till mixen. Jäste lite längre än vad förpackningen föreskrev. Strödde på linfrön, sesamfrön och havrekli innan gräddning.

bröd-1

Det smakar fluffigt. Ganska saftigt får erkännas, men lite svampigt. Är det som Gateau's dinkelbröd? Nix. Levainen från Bakery & Spice? Inte alls. Snarare tävlar det med bake off-brödet från snabbköpet och det gör det ganska bra. Det är definitivt lättbakat men jag tror inte att den här produkten kommer att hamna i mitt skafferi igen. Inte när det är så lätt att slinka förbi ovannämnda butiker och införskaffa riktigt gott bröd.

Men det utlovades mer bakning och härnäst gav jag mig på något jag ytterst sällan gör; en mjuk kaka. marmeladkaka-1

I princip blev det en sockerkaka med en tillsats av 1,5 dl apelsinmarmelad och 100 g hackad choklad. En del av mjölet byttes ut mot glutenfri mjölmix (slut!) och större delen av strösockret byttes mot muscovado (slut!). Smaken var bra men jag vet inte vad jag ska säga. Det blev inte fluffigt som en sockerkaka. Och inte maffigt som en kladdkaka. Nånstans mittemellan blev det och jag vet inte om det var bra. Skulle ha hällt i mer choklad. Det är en lösning som kan tillämpas vid många tillfällen. Mer choklad.

Men jag blev av med några förpackningar och summa summarum har jag inte mer mjöl i skafferiet nu än när jag började.

Inga kommentarer: