onsdag 19 november 2008

Kyckling nr. 1

Köpte en Brosarpskyckling igår på 2,4 kilo, planen var att det skulle räcka till tre middagar och här kommer den första.

Filéerna (600 gram) skars i munsbitar och marinerades i soja och mirin. Blandade panko samt vita och svarta sesamfrön. Vände runt kycklingbitarna i pankoblandningen och stekte dem sedan.

Fräste rödkål och hällde i lite risvinäger, lite mirin, lite sesamolja, lite chiliolja, salt.

Kokade ris och hällde ner en påse furikake inköpt på Japanska torget. Fullproppat med E-nummer och karamellfärg, men eftersom jag inte är så överdrivet bekymrad över E-innehåll (så länge det smakar bra) tror jag nog att vi kommer att överleva det. Och så var det visst bonitoflingor, nori och sesamfrön i det också. Öste i lite mer sesamfrön. Strimlade ett extra noriblad att strö på över.

kyckling1-1

Tummen upp från alla, kycklingen blev knaprig och mumsig!

2 kommentarer:

Jessica sa...

Det brukar vara små fina höstlöv eller annat i mina furikake :)
Nu hänger det på gärdsgårn du! Nytt kök drar in imorgon!!

Anna sa...

Åhh, fina små höstlöv. Det vill jag också ha. Vänta bara några veckor, sedan ska jag ta en ordentlig shoppingtur. Jag hade en annan sort också med lätt-picklade grönsaker i, den var godare än den här.