måndag 10 november 2008

Vårrullar

Tio dagar tills det nya köket ska levereras, nu är vi verkligen på upploppet. Och SOM jag gjort slut på grejer idag. Chingkiang-vinäger, risnudlar, lotusrot, vårrulledeg, sichuanpeppar och jordnötsolja. Jag känner mig SÅ duktig.

vårrullar-2

Och jag tackar LisaTaffel för det förträffliga receptet på dippsås som gjorde slut på chingkiang-vinägern och som decimerade ketjap manisen rätt bra. Om nån skulle ha nåt annat recept där det ingår en deciliter ketjap manis eller så tar jag med tacksamhet emot det så kan jag göra slut på den flaskan också.

Vårrulledegen i frysen fick alltså bestämma inriktningen och sedan blev det ett huttande från diverse förpackningar och flaskor som fanns tillgängliga.

20 stora vårrulleplattor
300 g fläskkött
100 g skalade räkor
sisådär 80-100 g risnudlar, resten av förpackningen helt enkelt
två rejäla grabbnävar trattkantareller enär någon shiitake inte fanns inom räckhåll, kantareller finns det däremot ett överflöd av
ett knippe salladslök, knappt 150 g
böngroddar hade ju varit gott men nu blev det 100 g synnerligen finstrimlad vitkål istället
2 msk kapi (räkpasta)
en ordentlig hutt risvinäger
en skvätt sesamolja
gnutta salt
nån matsked hoisin-sås kan aldrig vara fel
två ägg för att hålla ihop det hela
jordnötsolja att steka i

vårrullar-1

1. Blötlägg nudlar och kantareller
2. Hacka kött, räkor, nudlar, kantareller och salladslök. Fläskfärs är ok. Men frestas inte att köra alltihop i matberedare, det är betydligt trevligare med lite större bitar i fyllningen än en anonym massa. Strimla vitkål.
3. Gegga ihop allt.
4. Rulla in i fyllningen i degen.
5. För att förenkla tillvaron stekte jag rullarna i jordnötsolja först och så fick de åka in i ugnen på 200 grader (istället för att fritera dem). Samtidigt som de stod i ugnen gjorde jag grönsakerna.

torkad och blötlagd lotusrot
torkad och blötlagd thai-basilika
finstrimlad morot
finstrimlad kålrot
lite mer hoisin-sås
en skvätt ketjap manis
en tesked sizhuanpeppar, eller två, eller resten av burken helt enkelt, det var inte så mycket kvar ändå.
en hutt risvinäger

1. Fräs grönsaker.
2. Ner med kryddor och geggiga grejer. 
3. Och så ner med den lilla skvätt vårrulle-fyllning som blev över också, här ska inget förfaras!

Inga kommentarer: