fredag 30 januari 2009

Kött

Sonen hade åsikter om middagsmaten. "Jag vill ha KÖTT. KÖTT och potatisgratäng". Klart grabben ska få kött. På hemvägen svängde jag förbi Hötorgshallen och fixade en lammstek i tjocka skivor som sedan stektes på enklaste vis med salt och peppar. Och så blev det en gratäng. Med potatis i. Kanske inte exakt vad sonen hade i åtanke, men nu var det jag som lagade maten.

Diversegratäng
Skala och skiva:
potatis, morot, gul lök, purjolök, rotselleri, persiljerot, palsternacka (knappt hälften potatis)

Mixa:
Dennis lammkrydda (som mest består av oregano, resten har jag inte lyckats lista ut)
resterna från en kruka timjan samt en kruka oregano
slatt grädde, slatt creme fraiche, större slurk mjölk
de sorgliga resterna av en l'Affine au Chablis (ost av ungefär sån här typ) och en Gullspira timjan (som egentligen är alldeles för god för att sluta sitt liv i en gratäng) samt de sista matskedarna av julens Stilton
saltåpeppar

Blanda. Ugn 225 grader, 45 minuter, sedan en hög riven ost ovanpå, 10-15 minuter till.

gratängålamm-1 
Gratängen blev strålande och jag tackar de sorgliga ostresterna för det. De slutade definitivt sin bana med flaggan i topp!

Inga kommentarer: