torsdag 30 april 2009

Fira valborg ensam och övergiven

1. Vinka jö, jö till mannen kl. 04.00 eftersom han ska på konferens. På Mallorca. Hela helgen.

2. Jobba extra länge trots att det är halvdag.

3. Ta en sväng förbi Dennis på vägen hem och köp rökt sidfläsk. Spring tvärs över gatan och köp några pilgrimsmusslor och hollandaisesås på Mariannes fisk.

4. Snoppa av uppnosig tonåring
(-jag ska vara på festen klockan åtta
-jaha
-så det vore ju bra om vi kunde äta innan dess
-så har du fixat någon mat då?)

5. Öppna en flaska Gustave Lorentz Gewurtztraminer och häll upp ett glas. Gott.

6. Stödutfodra hungring tonåring med salami. Stödutfodra dig själv med salami. Drick vin.

7. Skiva sidfläsket tunt, tunt på skärmaskinen. Stödutfodra dig själv med några skivor sidfläsk. Drick vin.

8. Inse att batteriet på den gamla digitalkameran har laddat ur. Den nya, fina digitalkameran har mannen. På Mallorca. Vinka jö, jö till de planerade fina bilderna på salami och skivat sidfläsk.

9. Linda sparrisar med skivat sidfläsk. In i ugnen på 225 grader tills fläsket är knaprigt. Drick vin medans du väntar.

10. Löskoka ägg som sparrisarna ska doppas i.

11. Salta pilgrimsmusslorna och linda in dem i resten av sidfläsket. Stek dem snabbt i varm stekpanna.

11. Inse att äggen inte blev löskokta.

12. Värm fallback-hollandaise lite för länge så att den skär sig.

13. Ta kort med den värdelösa kameran på mobiltelefonen. Ät sparris med skuren hollandaise och hårdkokta ägg och pilgrimsmusslor. Gott i alla fall.

DSC00018-1

14. Vinka jö, jö till tonåringen som ska på fest. Häll upp mer vin. Gräv fram hemmagjord svartvinbärsglass från frysen (meh, inte kommer jag ihåg att den var så god, då hade den tagit slut för länge sedan). Titta på tv. Prata en stund med mannen. Som är på Mallorca. Jag är inte bitter. Inte alls.

3 kommentarer:

Jessica sa...

Dumt att vara bitter :).
Sparris ur Årstids-lådan? Fick vi också. Tillsammans med citroner på kvist. Det och babyleaf-salladen var nog vad som fick oss att höja mest på ögonbrynen.
Synd på hollandaise-såsen! Jag värmer dem aldrig igen, just för det där med att de så lätt skär sig.
Sonen hade fått sig en lätt smäll, liksom maken som åker på "konferens" på Mallorca. Nämen visst liksom.
Hoppas vinet var gott!

Anna sa...

Nejdå, jag är inte så bitter. Nu har jag ju fått gnälla av mig :)
Sparris från Årstiderna, jajemensan. Ingen babyleaf här dock, ett stort salladshuvud istället.
Jag är helt värdelös på bearnaise-hollandaise, brukar köpa färdigt istället, och färdigköpta innehåller ju alla möjliga konstiga saker för att behålla konsistensen men ändå lyckades jag skära den... så kan det gå. Men resten var gott i alla fall.
Och vinet var gott också :)

Anna sa...

För övrigt: jag vet inte riktigt vad som är mest patetiskt:
1. att jag gnäller offentligt över att jag var ensam över valborg
2. att det finns åtminstone en person som googlar på orden "valborg ensam" och därmed hamnar på min blogg
3. att min blogg hamnar på tredje plats på ovannämnda sökord.