måndag 12 oktober 2009

Lammbollar

Planen var att göra får i kål. Men så kom jag iväg sent från jobbet och inte hade jag köpt något lamm och tar det inte alldeles för lång tid att fixa och hu vad jobbigt allting blev.

Jag köpte lammfärs istället och tänkte att det kunde bli något kålpuddingsaktigt. Men sedan var det kallt och ruggigt när jag gick hem från pendeltåget och skulle det inte vara gott med nåt kryddigare och så blev det det här till slut. En rätt typisk vardagsmiddag; jag planerar nåt och sedan blir det inte alls det jag tänkt mig.

IMG_9202
Här kan vi se lammfärs, ett ägg, riven ingefära, riven vitlök, salt, nån slags hemgjord garam masala som låg och skräpade i en burk, mortlat korianderfrö, gurkmeja och smulad chili.

IMG_9209
Som blev till bollar.

IMG_9207
Olja i gryta, mortlad svart kardemumma, några kryddnejlikor och spiskummin. Hade ingen hel spiskummin tråkigt nog.

IMG_9210
Bollar i gryta får bryna runtom.

IMG_9213
Strimlad kål får också åka ner i grytan tillsammans med lite mer ingefära, strimlad färsk chili och några strimlade curryblad. Och salt.

Rör om så att bollarna går sönder. Sjutton också, det var ju rätt förutsägbart. Skulle ha haft något mer bindemedel, typ kikärtsmjöl eller ströbröd eller nåt.

IMG_9215
På med locket och låt stå några minuter tills kålen blivit mjuk. Orkar inte vänta längre än så. Hungrig.

IMG_9218
Några enstaka bollar lyckades ta sig helskinnade genom förödelsen. Men smaken var det inget fel på.

Man skulle kanske kunna kalla det här indiskt. Typ. Eller att kryddningen åtminstone är åt det indiska hållet. Men det vågar jag inte riktigt för då kanske jag får på skallen av mina två indiska kollegor som glatt sågar de flesta indiska restauranger i stan ity de som jobbar där är från Pakistan och inte Indien, duger inte alls enligt mina kollegor. Jag nöjer mig med att konstatera att flera av kryddorna används flitigt i det indiska köket, så får ni kalla det vad ni vill sedan.

Inga kommentarer: